Het oeuvre van Daan Gielis (1988-2023) vertrekt doorgaans van bestaande beelden. Die beelden worden dan omgevormd, in een andere context geplaatst, en met andere materialen opnieuw opgebouwd. Het resultaat is origineel en vaak verrassend gelaagd. Persoonlijke ervaringen van Gielis vervlechten zich met een commentaar op de wereld waarin we leven.
Dit zien we terug in Wilting Flower #2. Op uitnodiging van Museum Plantin-Moretus onderzocht Gielis hun uitgebreide collectie houtsnedes. De collectie is beroemd om de afbeeldingen van flora uit de vroegmoderne tijd. De plantkunde als wetenschap kende toen een opleving. Bijgestaan door de nieuwe druktechnieken, probeerden wetenschappers zoveel mogelijk planten zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. De gedachte erachter was: als we de natuur kunnen vastleggen, kunnen we hem beheersen.
Dat idee blijkt achteraf naïef. Wilting Flower #2 is geïnspireerd op een vroegmoderne houtsnede, in een laatmoderne tijd die worstelt met de complexe uitdaging van klimaatverandering. Wat ooit begon als een droom van controle over de natuur, eindigt vandaag in een nachtmerrie. Geen wonder dat de bloem van Gielis de kop laat hangen.
Er zit ook een persoonlijk verhaal achter Wilting Flower #2. Gielis groeide op met planten – zijn moeder is floriste en zijn vader landschapsarchitect – en werd gegrepen door hun tijdelijkheid. In enkele dagen is een bloem verwelkt. Maar in de korte duur van haar bestaan getuigt ze van een enorme levenskracht. Dat tijdelijkheid en kracht samengaan, drukt Gielis uit in heldere neon.
Die tijdelijkheid moest Gielis zelf ook omarmen. Van jongs af aan werd hij geplaagd door een ingrijpende autoimmuunziekte. Het maakte hem kwetsbaar en confronteerde hem met vergankelijkheid. Maar het voedde ook zijn wil om te leven, het gaf hem de kracht om het gevecht met zijn ziekte steeds weer aan te gaan. Die ervaring raakt aan de kern van Wilting Flower #2, een stervende bloem die toch schittert en straalt. Het is een inzicht dat Gielis ons meegeeft, nu we de droom van totale controle langzaam loslaten en een gezamenlijk gevecht met klimaatverandering aangaan.
Bram Ieven, september 2023
Daan Gielis was een beeldend kunstenaar, alumnus van PXL-MAD en de voorbije jaren docent Vrije Kunsten bij PXL-MAD. Zijn werk 'Wilting Flower #2' krijgt vanaf 5 oktober een vaste plaats in Gebouw G van PXL-MAD School of Arts.