MAD ABOUT ARTS? Maar nog geen beslissing genomen wat of waar je volgend jaar wil studeren. Kijk hier voor meer info

Studio Reclamevormgeving

Tweede Bachelor: je kiest de studio van jouw voorkeur

In het tweede bachelorjaar Grafisch Ontwerp worden de basis-competenties uitgediept. De student kiest één van de vier studio's en verfijnt zijn traject. Binnen jouw gekozen studio werk je aan projecten vanuit de vier clusters: copy, story, typo en concept. Creativiteit, ontwerp en vakbekwaambeid staan centraal in een tweede Bachelor.

MAD about Advertising?

Reclame is teamwerk dat originaliteit vereist. Barst je van de ideeën? Wil je alles beleven, overal zijn? Zou je graag je tanden zetten in de reclame om je heen en er iets beters van maken?
Reclame is teamwerk dat originaliteit van je vereist. Ideeën. Via opdrachten leer je verhalen vertellen met beeld en woord. Je moet de wereld inkijken en je oren spitsen. Hoe meer je ziet, hoe meer inspiratie je hebt.

The real stuff! Ontdek de reclamewereld: (inter)nationale wedstrijden, bureaubezoeken, workshops en realistische briefings. De eerste twee jaren bouw je een basis op via de ‘classics of advertising’ (advertenties, tv- en radiospots, websites, ...), craft (vormgeving) en copywriting. Daarna duiken we in het echte werk: straffe creativiteit, originele strategie, social media en technologie creatief gebruiken. Met andere woorden: de dingen die je nu liket en sharet met je vrienden, zelf bedenken en gericht de wereld insturen.

Derde Bachelor: je specialiseert binnen je atelier

In het derde bachelorjaar Grafisch Ontwerp staat specialiseren, experimenteren en onderzoek centraal. Er wordt naar een evenwicht gezocht tussen een traject van onderzoekend ontwerpen waarin bestaande begrippen, strategieën, concepten in vraag worden gesteld enerzijds en een probleemgestuurd model binnen de gekozen specialisatie anderzijds. De bacheloropleiding tot Grafisch Ontwerper wordt afgesloten met een bachelorproef (semeseter 2) die bestaat uit een bachelorproject en een bachelorpaper. Voor je bachelorproef kan je ook kiezen voor de studio Beelddenken. Dit is een vrijere opvatting binnen de discipline Grafisch Ontwerp.

Master: je experimenteert, ontwikkelt en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding in functie van je masterproef

Doelstelling van de masteropleiding Grafisch Ontwerp is de competenties van de student met een bachelordiploma Grafisch Ontwerp verder te ontwikkelen, specialiseren en valoriseren. Tijdens semester 1 volg je een werkveld- of onderzoeksstage en kies je een masterstudio. Vanaf semester 2 werk je enkel nog aan de masterproef. De student formuleert een vraagstelling van vormelijke of communicatieve aard, in een culturele, maatschappelijke of commerciële context. Via een onderzoekstraject realiseert hij een authentiek artistiek vormelijk (masterproject) en inhoudelijk schriftelijk (masterscriptie) project.

Pre-Master

Voorbereidingsprogramma's
Indien je reeds een academisch bachelordiploma behaald hebt, kan je via een voorbereidingsprogramma doorstromen naar een masteropleiding. Een voorbereidingsprogramma kan worden opgelegd als je niet in het bezit bent van een diploma dat op rechtstreekse wijze toegang verleent tot de opleiding waarvoor je je wenst in te schrijven. Als je een voorbereidingsprogramma gevolgd hebt, ontvang je geen bachelordiploma. Je ontvangt enkel een attest dat toegang geeft tot de betreffende masteropleiding.

Kijk hier voor meer info

Schakelprogramma's
Indien je reeds een professioneel bachelordiploma behaald hebt, kan je via een schakelprogramma doorstromen naar een masteropleiding. Het schakelprogramma beoogt het bijbrengen van de algemene wetenschappelijke competenties en wetenschappelijke disciplinaire basiskennis.

Kijk hier voor meer info

Docententeam

De begeleidende docenten staan naast hun onderwijsopdracht of in het werkveld of zijn actief als onderzoeker: Katrien Caris, Els Menten, Wouter Pardeans en Koen Vanstappen.

Meer info: contacteer Johan Vandebosch (Johan.Vandebosch@PXL.BE), coördinator Grafisch Ontwerp

Bedenkers en vernieuwers van eigen huis

Heleen Miermans: freelance copywriter
Ine Beertens: Graphic & Digital Creative bij Kabinet Georges Gilkinet