Lezing Dr. Ann Bessemans Plantin-Moretus

02 oktober 2014 - 09:36

Beginnende lezers met slechtziendheid hebben ten op zichte van hun leeftijdsgenoten een achterstand gezien de minder kwaliteitsvolle visuele input die hen in de vorm van gedrukte tekst bereikt. Typografie is in het verleden meermaals aangeduid als handig middel om de leesbaarheid van dit gedrukte leesmateriaal te verbeteren. Het leesbaarheidsonderzoek dat ten grondslag ligt aan deze voorstellen is echter niet altijd van even goede kwaliteit. Vanuit de cognitieve wetenshappen werden heel wat pogingen ondernomen die methodologisch correct waren maar waarbij het testmateriaal (de gebruikte lettertypes) elk verband met de realiteit verloren hadden. Vanuit de wereld van typografen werden heel wat lettertypes naar voren geschoven die de leesbaarheid zouden verbeteren maar waarbij de argumentatie niet altijd even goed methodologisch onderbouwd werd. Bovendien was het grootste deel van het leesbaarheidsonderzoek gericht op slechtzienden in het algemeen, terwijl het in het geval van slechtziende kinderen om een hele specifieke problematiek gaat.

Deze lezing waarbij Dr. Anne Bessemans haar doctoraat uit de doeken doet, bood inzicht in wat leesbaarheid betekent en dit concreet in de context van slechtziende beginnende lezers.
Op basis van dit inzicht en op basis van een leesbaarheidsonderzoek werd er vervolgens een aanzet gegeven tot het ontwikkelen van een lettertype dat specifiek voor deze doelgroep ondersteuning kan bieden voor het beginnende leesproces…

http://opentype.info/blog/2013/10/01/type-design-children/  

 

Deze lezing vond plaats op 27.9.2014
Museum Plantin-Moretus, auditorium
Vrijdagmarkt 22
2000 Antwerpen

Meer nieuws van PXL-MAD